Odgojni aspekti

Polimeri i konzumeri 7:

Generalni zaključak

Neda Monti

20.05.2016

Objasniti djeci da reklame često nude nekorisne i nepotrebne stvari lakše je kroz igru “uhvati reklamu u laži”. Može se igrati ispred TV-a ili u prodavnici. Za igru su potrebni informisan roditelj i radoznalo dijete. Zagarantovana zabava, i ušteda.

– Već sam ti ranije pomenula da nam sve ovo služi samo kao znanje. Lični izbor ostaje lična sloboda. Neko će možda naučiti listu nepoželjnih sastojaka, pa će odlučiti da nastavi da kupuje isto što je kupovao i ranije. A neko će u toj listi vidjeti vodič i dragocjeno pomagalo za korak naprijed prema poštenoj/etičkoj strani. Nisu sve odluke određene zakonom, mnoge su samo naše, lične. U životu, naša glava se puni i puni, korisnim i beskorisnim, dobrim i lošim, a mi odlučimo šta da od toga koristimo kao motor. Motor za kružit' oko nebodera? Za dodavat' gas dok stoji, samo onako, da se čuje? Ili za učenje, upoznavanje starog i novog i onog što bi nam bilo nedostižno ako bismo išli pješke? Nauka je dobronamjerna i korisna, ali onaj ko je koristi nije uvijek takav. Pogledaćemo jednom film The Insider. Russell Crowe igra hemičara kojeg duhanska industrija iskoristi da popravi sastav cigareta tako da se kod onog koji ih puši povećava ovisnost o duhanu.

Mi imamo izbor, imamo sredstva da napravimo izbor i možemo postati savjesni kupci. Ne vidim zašto ne bismo, kad imamo obilan izbor i u prodavnicama. Prije samo desetak godina nije bilo lako naći na policama proizvode sa etičkim INCI-jem. Danas ih ima neuporedivo više i na više mjesta. Neki zakoni su promijenjeni u korist ljudi i zemlje i biće ih sve više. Taj progres nema brzinu koju bi mogao da ima jer vuče za sobom teret koji nije njegov: pseudoproizvođače i ljubitelje prirodnog! Imamo dva primjera, prvi primjer su sve brojniji proizvođači, stari ili novi, koji sada na proizvodima napišu BIO, ili Prirodno, a INCI je jedan te isti. Drugi primjer su poznate fabrike koje su se suočile sa očiglednim porastom interesa za istinu kod savjesnih kupaca, s jedne strane, i mode prirodnog i biološkog s druge strane, pa su odlučile da naprave jednu kremu, ili sapun, ili malu kolekciju od nekoliko proizvoda za takve kupce, nastavljajući istovremeno sa proizvodnjom 99,9% kapaciteta po istom starom receptu! Kako da to protumačimo? AKO MI SE ISPLATI?!

Dakle, hoćemo li kupiti kremu od fabrike koja sve pravi na istom poštenom principu, čiji vlasnik ni u svojoj kući ne živi drugačije od svoje etike, ili ćemo kupiti dobru kremu od fabrike koja 99% ostalog asortimana pravi sa sastojcima koje ne volimo (jer ima bolje!), a tu jedinu dobru kremu je probno proizvela samo da vidi koliko bi se prodavala! Razumiješ? Krema jest ok, ali to ti je kao da Ivica i Marica pojedu kod vještice jedini slatkiš koji valja, samo zato što vještica ima najveću radnju i najveći izbor slatkiša koji super izgledaju!

A kad naučiš da čitaš još bolje INCI, obići ćemo naskuplje parfimerije da pročitamo kako je karmin ili puder od 40 € napravljen od...?

– Od čega?

– Od većine sastojaka sa naše NE liste! Marketing je obrnuto proporcionalan logici, ne logici tržišta, nego jednostavnoj, najjednostavanijoj logici života, u kojem su ljudi dosljedni i u kojem, zbog zarade, čovjek čovjeku ne kopa rupu da upadne. Jer inače ništa na svijetu od kozmetičkih proizvoda ne bi imalo tu cijenu!

Ako neko hoće da kupi luksuzni karmin, slobodan je da to uradi. Ali neka zna da je masno platio luksuzni karmin samo zato što je luksuzno upakovan i skupo reklamiran, a ne zato što sadrži luksuzni serum protiv bora izvučen iz neke čudotvorne životinjske sluzi. Kozmetička dostignuća nisu još probila zvučni zid, ne postoji u 20.000 sastojaka nijedan čudotvoran, a ni njihove uzajamne kombinacije nemaju za rezultat nikakva čudesa. Obrni i okreni, ista čorba, začinjena novim molekulama, sluzokožama i sličnim tvarima kojih se niko prije nije sjetio. Svi ljudi iz naše okoline imaju bore i stare, da, najnormalnije i fiziološki stare. Ko želi da ostane vječito mlad? A prije svega zašto? Nećemo da se znojimo, nećemo da starimo, hoćemo da mirišemo, ispod pazuha i iz usta, hoćemo da budemo lijepi. Barem da to pokušamo dostići sredstvima koja nisu vučenje za nos i za džep. Zbog poruke ili zbog cijene, ili iz oba razloga. Sjećaš li se kad si rekla:

– Mama, zašto nijedna reklama nema za protagonistu nekog invalida u kolicima? Zašto su uvijek porodice na reklami: mama savršena i lijepa, tata, kćerka i sin isto, stan divan i sve bijelo i lijepo tra-la-la?

– Potpuno se slažem s tobom, bilo bi super da se ta logika promijeni tako da protagonisti, lijepe manekenke i mišićavi glumci, izgube svako pravo na glavnu ulogu, koju bi definitivno preuzeo proizvod. Kad bi ljepota izgubila primat, bilo bi to olakšanje za milione ljudi, ne bi se više stidjeli svoje jednostavnosti i (ne)ljepote, a polako, polako bi postalo sramota imati za jedini cilj u životu samo ljepotu i njeno iskorištavanje s ciljem što veće zarade. Onda bi invalida ili nelijepih ljudi i bolesne djece bilo više u reklamama. Danas ih ima samo u onima gdje se traži novac, kao da za ništa drugo valjda nisu korisni.

Nazive ranije nabrojanih INCI tvari i podatke o njima, kao i trenutna dostignuća eksperimenata, možemo naći putem interneta na web stranicama pouzdanih naučnih instituta koji konstantno objavljuju rezultate svog neprekidnog rada. A o štetnim (i ne samo štetnim) dejstvima, onda kad se sakupe podaci, obavijeste vlade država koje, suočene sa dokazima, pokrenu promjene zakona. To je, nažalost, često tačka zastoja, jer se umiješaju interesi velikih kompanija. (Samo jedan primjer: jedan takav zakon na nivou EU čeka i rasteže se od 2007, iako je spreman!)

Svi su sve svjesniji problema zagađenja i otapanja leda, bolesti prirode i bolesti ljudi; dokaza je na pretek. A do tada, ko hoće da učestvuje ličnim doprinosom, zbog zdravlja, uštede, očuvanja okoline, a i ličnog zadovoljstva, ima na raspolaganju način, a i sredstvo. A ko neće, onda ništa. Izbor je slobodan. Pitanje je samo koji izbor ima više logičnog sadržaja i etike. I do čega nam je stalo u životu.

Polimeri i konzumeri 1

Polimeri i konzumeri 2

Polimeri i konzumeri 3

Polimeri i konzumeri 4

Polimeri i konzumeri 5

Polimeri i konzumeri 6

Najnovije

Obrazovanje očima i srcem jedne mame

Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica

Fontoplumo

Nusret Ahmetović, nastavnik tehničkog u Osnovnoj školi Musa Ćazim Ćatić

Kabinet zdravog razuma

Nenad Veličković

Obrazovanje očima i srcem jedne mame

3C + 4S = 0

Fontoplumo

Uloga Vijeća roditelja u promjenama u obrazovanju

Glava u pijesku

Savka Skarić

Uz novogodišnju čestitku maturantima

Usudite se znati i osloboditi se autoriteta

Smiljana Vovna