Nova čitanja

Izgubljeno u printanju

Vrtlog dobrote i nade

Nenad Veličković

19.12.2019

Bilješka s Bijenala dječijeg i omladinskog stvaralaštva u Istanbulu

Turisti koji su zaobilazeći potencijalne glavne mete bombaških napada lutali sporednijim ulicama Istanbula, mogli su u maju ove godine nabasati na jednu izuzetno zanimljivu izložbu. Bukvalno su se morali sudarati s putokazom prema izložbi, da bi u građevinskoj skalameriji (u Istanbulu se na sve strane nešto gradi, popravlja, obnavlja ili dotjeruje) zamijetili crtež pijevca i naslov – Dječije i omladinsko umjetničko bijenale.

Vikend u glavnom gradu Balkana prilično je kratak, pogotovo ako su dani sunčani i topli, pa se može ploviti uz i niz Bosfor, ili se otisnuti čak do Prinčevskih otoka.

Trošiti dragocjene minute na gledanje učeničkih likovnih radova luksuz je koji sebi može priuštiti samo neki pedagog zarobljen u tijelu turiste.

Zahvaljujući jednom takvom, evo Školegijuma usred vrtoglavog šarenila prepunog dobrote i nade, u epicentru eksplozije pozitivne energije!

Bijenale se održava već četvrtu godinu i okuplja djecu uzrasta od 4 do 18 godina, na raznim lokacijama u Istanbulu, ali i u drugim terminima i u drugim gradovima. Osim predstavljanja radova, podrazumijeva i okrugle stolove, performanse i radionice s djecom.

Ono čime posjetilac, pedagog u turističkim cipelama, koji dolazi iz dalekog Istanbulskog predgrađa Saraj-Bosna, ostaje zatečen, jeste idejna ozbiljnost svog tog šarenila, želja i potreba da se o svijetu kaže ono zbog čega taj svijet treba sačuvati. Ljubav u ovim dječijim radovima nije šuplja fraza likovno pretočena u patriotske kič-motive crkava, džamija i mostova. Ovi mladi umjetnici, okupljeni na obali Bosfora iz 48 turskih pokrajina, učenici državnih i privatnih škola, očito su promišljali svoje teme, istraživali i raspravljali, ne samo o materijalima i tehnikama, nego i o temama zagađenja, religije, feminizma, pop-kulture, istorije, književnosti, otuđenja, društvenih mreža... A sve bi to bilo teško, ako ne i nemoguće, bez nastavnica i nastavnika čije se prisustvo osjeća u prostoru, ali ispisuje i na pločicama s nazivom rada i imenima autora i autorica.

Poredeći neminovno ovu izložbu sa radovima koji ga dočekuju u holovima bosanskih škola, pedagogu iz Saraj-Bosne postaje jasno ono što već dugi niz godina njegovim kolegama u ministarstvima nije, ili nije tako kristalno: da se upravo na ovom predmetu vidi i prepoznaje, kao možda niti na jednom drugom, duhovno siromaštvo ovdašnjih pedagoških standarda i ciljeva i nasilje što ga ideologija uporno provodi nad kreativnom slobodom nastavnika, i posljedično, učenika.

Sistematično zatiranje kreativnosti, nigdje tako jasno vidljivo kao u nastavi likovne umjetnosti, dio je jedne šire i zloćudnije politike obrazovanja čiji je cilj oblikovanje nekompetentnih i neslobodnih konzumenata ideja i dobara.

Sa tim pitanjem slučajni prolaznik napušta istanbulsko bijenale dječijeg i omladinskog likovnog stvaralaštva: kako nam uvijek i potpuno i bez izuzetka polazi za rukom da iz generacije u generaciju od Alisa činimo Pandore?

 

Tekst Vrtlog dobrote i nade je objavljen u 16. broju printanog Školegijuma (juni 2016. godine).

Najnovije

Izvještaj žirija nakon konkursa Šta je tebi AI

Ni žiriju nije bilo lako

Školegijum redakcija

Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?

Školegijum redakcija

Razglednice iz Jajca

Nikad kasno za učenje i zabavu

Josipa Kulenović

Razglednice iz Tešnja, Doboja, Maglaja 3

Od čilanja do ćutanja

Mirela Buljubašić

Poznata imena autora/ica pet najboljih radova

23. februara tri prvoplasirana

Školegijum redakcija