Nova čitanja

Izgradnja mira

Upoznaj rat da bi ga lakše izbjegao

Anes Osmić

27.04.2017

Edukacijske aktivnosti Muzeja ratnog djetinjstva

Nedavno otvoreni Muzej ratnog djetinjstva u Sarajevu, pored osnovne djelatnosti prikupljanja artefakata i multimedijalnog materijala, vidi edukaciju kao jedan od važnijih ciljeva svog postojanja. Upravo to je bio razlog da sa osnivačem Jasminkom Halilovićem i voditeljicom istraživanja Selmom Tanović razgovaramo o tome kako sa djecom govoriti o prošlosti i ratu na nenacionalistički način.

Muzej ratnog djetinjstva dokumentira i istražuje proživljeno iskustvo ljudi koji su odrastali u ratu tako što prikuplja njihove lične predmete uz priče o značenju tih predmeta te videosvjedočenja snimljena metodom oralne historije. Prvi arhivirani i izloženi predmeti i priče su, iz praktičnih razloga, uglavnom iz Bosne i Hercegovine (prikupljeni u sjedištu Muzeja u Sarajevu te istraživačkim ćelijama u Banjaluci, Lukavcu, Mostaru i Cazinu). Međutim, aktivnosti Muzeja nisu vezane isključivo za regiju niti samo za rat u Bosni i Hercegovini devedesetih. Planirano je širenje kolekcije na druge postkonfliktne zone u svijetu. Premda u svom nazivu nosi riječ rat i čuva uspomene na nemile periode historije, Muzej je, zapravo, fokusiran na edukaciju o tome šta znači mir – objašnjava u razgovoru za Školegijum Selma Tanović. Inače, stalna postavka Muzeja ratnog djetinjstva je pažljivo pripremljena tako da obuhvati sve aspekte odrastanja u ratu te izbalansira reprezentaciju traumatičnosti jednog takvog iskustva sa prikazom nevjerovatne otpornosti djeteta.

Naši sagovornici, dok razgovaramo o edukacijskim aktivnostima Muzeja, ističu da je sama posjeta izložbi edukativna. U njenoj pripremi su direktno ili svojim sugestijama učestvovali antropolozi, sociolozi, psiholozi, historičari i eksperti za dječja prava. Prilikom školskih posjeta (koje su do sada bile pojedinačne i uglavnom na inicijativu nastavnika) osoblje Muzeja je organiziralo interaktivno vođenje kroz izložbu prilagođeno uzrastu. Trenutno intenzivno radimo na tome da što više škola posjeti Muzej u nastupajućim mjesecima – ne samo iz sarajevskih osnovnih i srednjih škola, već i iz drugih dijelova Bosne i Hercegovine – kaže Jasminko te dodaje kako nerijetko djeca iz susjedstva dolaze u Muzej vidjeti šta ima novo i ostaju se tu igrati ili čitati knjige u mini biblioteci. I tada se osoblje Muzeja trudi da ta igra bude konstruktivna i da to zapravo bude mala neformalna radionica. Neki osnovci su nam rekli ili napisali da tek nakon posjete izložbi konačno shvataju šta je taj rat o kojem se stalno govori, drugi su rekli da više cijene sve materijalne stvari koje posjeduju, hranu, slatkiše, toplinu doma i slobodu koju imaju, a uzimaju ih zdravo za gotovo. Petogodišnja djevojčica Nora se kod svoje kuće igra „muzeja“: osmislila je recepciju, karte, izložbu, pravila ponašanja i radi kao kustosica tako što svojim lutkama objašnjava šta koji eksponat predstavlja – kaže Selma Tanović. A da Muzej, zaista, misli na mlađe generacije svjedoči i činjenica da je svoj sadržaj pokušao približiti i tinejdžerima, imajući u vidu specifičnosti generacije koja odrasta u tehnološkoj eri, kroz mobilnu aplikaciju koju je razvila firma Mistral.

Zanimalo nas je i koga vide kao najboljeg saveznika za planirane edukacijske aktivnosti. Tokom ove godine Muzej ratnog djetinjstva u saradnji sa Udruženjem nastavnika historije/povijesti „Euroclio“ organzira pilot-radionice sa učenicima osnovnih i srednjih škola u više gradova Bosne i Hercegovine. Radionice nisu fokusirane isključivo na predstavljanje dijela muzejske kolekcije i edukaciju djece o važnosti mira, već podrazumijevaju i lekciju o značaju kulture, obrazovanja i muzeja općenito za lični razvoj i razvoj jednog društva – kaže Halilović. Veliki broj roditelja i nastavnika su do sada već prepoznali Muzej ratnog djetinjstva kao mjesto gdje mogu na nenasilan, netraumatizirajući i jednostavan način najbolje objasniti djeci sav užas i besmisao rata. Osim osnovaca i srednjoškolaca, Muzej sarađuje i sa internacionalnim univerzitetima, tako da je do sada organizirano više radionica za studente postdiplomskog studija (studij o miru i konfliktu, studij antropologije, studij političkih nauka) iz Japana, Sjedinjenih Američkih Država i Holandije. Nekoliko internacionalnih studenata trenutno obavlja svoj staž uključivši se u edukativne i druge aktivnosti Muzeja – dodaje Selma Tanović.

U razgovoru za naš magazin Selma Tanović i Jasminko Halilović ističu da su u poslijeratnim godinama djeca u Bosni i Hercegovini izložena različitim i nerijetko kontradiktornim narativima o ratnim događajima: kod kuće, u školi, kroz medije. Takav način razgovora o ratu je prilično nekonstruktivan i nerijetko ima za posljedicu posrednu traumatizaciju djece, što doprinosi prenošenju transgeneracijske traume u društvu i stvara uslove za novi konflikt. Muzej ratnog djetinjstva je osmišljen kao mjesto gdje svi koji su odrastali u ratu mogu donijeti svoj predmet i na taj način se „rasteretiti“ uspomena koje čuvaju sve ove godine, a koje ih često sprečavaju da žive u sadašnjosti. Selma i Jasminko smatraju da roditelji i nastavnici mogu pomoći svojoj djeci i društvu u kojem živimo tako što će raditi na suočavanju sa prošlošću i rješavanju vlastitih traumatskih iskustava. Muzej ratnog djetinjstva je prilika da se možda po prvi put čuju priče „sa druge strane“ ili alternativni narativi o nekom historijskom događaju, bilo da je u pitanju Bosna i Hercegovina ili neka druga postkonfliktna zona. Kroz identifikaciju i lični dječji predmet: kliker, Barbie lutku, papučice za ritmičku gimnastiku, itd, bez obzira da li on dolazio iz Bosne ili Ruande ili Kolumbije, ta druga osoba nam postaje bliža, sličnija nama, rat postaje stvaran i strašan, a mir svetost koju treba pažljivo čuvati – objašnjava Selma Tanović za kraj našeg razgovora.

Jedino su znanje, informiranost i upućenost način suočavanja sa kolektivnim traumama te put za izgradnju mira za sve buduće generacije. Muzej ratnog djetinjstva na najbolji mogući način, zapravo, pokazuje kako edukacija o ratu znači i edukaciju o miru. 

Najnovije

Izvještaj žirija nakon konkursa Šta je tebi AI

Ni žiriju nije bilo lako

Školegijum redakcija

Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?

Školegijum redakcija

Razglednice iz Jajca

Nikad kasno za učenje i zabavu

Josipa Kulenović

Razglednice iz Tešnja, Doboja, Maglaja 3

Od čilanja do ćutanja

Mirela Buljubašić

Poznata imena autora/ica pet najboljih radova

23. februara tri prvoplasirana

Školegijum redakcija